Naam : Saskia Noort

Biografie

Saskia Noort (Bergen (Noord-Holland), 13 april 1967) is een Nederlandse schrijfster, freelance journaliste en columniste.

Na de havo te hebben doorlopen, studeerde Noort journalistiek en theaterwetenschap. Sinds begin jaren negentig werkte ze als redacteur voor een groot aantal bladen waaronder Viva, Marie Claire, TopSanté en Ouders van Nu. Tegenwoordig schrijft ze een column in glossymagazine LINDA. Voorheen schreef ze colums in de VT Wonen en de Playboy. Van haar thrillers zijn er internationaal zo'n 2,7 miljoen exemplaren verkocht (stand voorjaar 2016), talloze ervan zijn bewerkt voor televisie, film en theater.

Noort debuteerde in 2003 als auteur met de literaire thriller Terug naar de kust, waarvan er meer dan 200.000 exemplaren zijn verkocht.

Haar tweede thriller heet De eetclub. De recensies daarover waren lovend. Zo schreef NRC Handelsblad: "De Eetclub is een vaardige, spannende, soms verwarrende en bij vlagen zelfs subtiele thriller." Van het boek zijn er ruim 500.000 exemplaren verkocht.

Voor beide boeken werd zij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige misdaadboek. In Duitsland, Frankrijk, Rusland, Denemarken en Noorwegen verschenen vertalingen van De eetclub en Terug naar de kust. De rechten van De eetclub en Terug naar de kust zijn verkocht aan uitgeverijen in Engeland, Zweden, Finland, Bulgarije, Brazilië, Italië, Spanje en Griekenland. Beide boeken zijn ook verfilmd. Voorts verscheen van haar hand Aan de goede kant van 30, een bundeling columns.

In mei 2006 verscheen Nieuwe buren, een thriller over seks en liefde, en over de drang naar vrijheid – maar ook over de allesoverheersende angst daarvoor. De recensies waren nu minder eensgezind lovend. Zo schreef recensent Hans Knegtmans in Het Parool over Noorts "...fantasieloze, naïeve schrijfstijl en (...) de opeenstapeling van compositorische ongeloofwaardigheden." Knegtmans classificeert het werk van Noort als "...nieuwe leeghoofdigheid." De Telegraaf daarentegen schreef "De grote kracht van Saskia Noort is de wijze waarop zij haar hoofdpersonen tot leven laat komen. Levensechte dialogen en herkenbare mensen en situaties zorgen ervoor dat het verhaal zich als een extra scherp gestelde kleurenfilm ontrolt." Nieuwe buren werd in 2014 bewerkt tot een tiendelige tv-serie die van september tot en met november in hetzelfde jaar werd uitgezonden door RTL4. Thijs Römer, Katja Schuurman, Daan Schuurmans en Bracha van Doesburgh speelden de hoofdrollen.

In juni 2007 schreef Noort ter gelegenheid van de maand van het spannende boek Afgunst. In februari 2009 kwam haar boek De verbouwing uit. Ook dit boek was een succes. Het Algemeen Dagblad beoordeelde het boek met 5 sterren en schreef "De verbouwing kan zich meten met het beste dat de buitenlandse auteurs hier op de markt brengen." Toch waren niet alle recensies zo positief, zo schreef Boekreviews.nl dat de spanning vaak ver te zoeken was. Ook Het Parool was negatief en schreef "De verbouwing had een onderhoudende thriller kunnen zijn. Als Mathilde maar niet zo'n navelstaarderige, besluiteloze zeurpiet was geweest." Commercieel was het boek een succes, inmiddels zijn er al meer dan 325.000 exemplaren van verkocht. Eind 2013 kwam het vervolg op De eetclub uit: Debet.

Op 3 augustus 2014 was ze de derde gast in het seizoen van Zomergasten.

In januari 2015 verloor Saskia Noort een rechtszaak over vermeende gekopieerde elementen uit haar boek De Eetclub. Het boek Het Reservaat van Liselotte Stavorinus zou volgens Noort elementen uit haar boek bevatten.

Daarnaast is zij een van de vaste gasten in het praatprogramma RTL Late Night.

Noort woont in Amsterdam, maar heeft ook een huis op het Spaanse eiland Ibiza, waar zij zich geregeld terugtrekt om in alle stilte aan haar boeken te werken.

In een aflevering van Van Der Vorst Ziet Sterren van 16 november 2014 met interviewer Peter van der Vorst in haar woning op Ibiza, vertelde ze naar aanleiding van een vraag van deze dat de scènes die zij beschrijft haar niet onberoerd laten. Met name de gewelds- en seksscènes. Als zij erdoor te geëmotioneerd raakt, neemt ze afstand door zich even met andere dingen bezig te houden.

Bron: Wikipedia