Naam : Astrid Holleeder

Biografie

Astrid Holleeder (Amsterdam4 december 1965) is een Nederlands voormalig advocate en schrijfster. Astrid is de zus van crimineel Willem Holleeder en was, samen met haar zus en een ex-vriendin van Willem, getuige tegen haar broer in het Passageproces. In 2016 publiceerde ze een boek over haar familie en de relatie met haar broer Willem, onder de titel Judas.

Holleeder werd geboren in 1966 in Amsterdam als jongste kind van het gezin Holleeder. Haar broer Wim is de oudste. Daarnaast heeft zij nog een zus, Sonja – die later trouwde met crimineel Cor van Hout – en een broer. Holleeder groeide op in de Egelantiersdwarsstraat in De Jordaan. Haar vader mishandelde zijn vrouw en kinderen regelmatig. Ook de kinderen waren onderling gewelddadig. Na de basisschool ging zij naar het vwo. Toen ze vijftien jaar oud was, verliet haar moeder definitief haar vader en nam de kinderen mee. Hierop nam haar oudste broer Willem het regime in het gezin over. In 1983, toen zij zeventien jaar was, werd zij voor het eerst geconfronteerd met het criminele circuit, toen haar broer Willem betrokken bleek te zijn bij de ontvoering van Freddy Heineken. Ook zij werd, evenals de overige gezinsleden, gearresteerd en verhoord vanwege mogelijke betrokkenheid bij de ontvoering. Holleeder besloot na haar middelbareschooltijd rechten te gaan studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Ze merkte echter dat haar familieachtergrond tegen haar gebruikt werd, waarna ze haar studie vervolgde aan de Universiteit van Cambridge in Engeland. Ze kreeg een relatie met de Amsterdamse galeriehouder Jaap Witzenhausen, met wie zij in 1985 een dochter kreeg, de latere presentatrice en actrice Miljuschka Witzenhausen.

Holleeder studeerde in 1995 af. Het bleek, vanwege haar familieachtergrond, voor haar lastig om een carrière als advocaat te starten. Zij werd onder andere tegengewerkt door de toenmalige Officier van Justitie: Fred Teeven. Haar broer Willem regelde hierop dat zijn raadsman Bram Moszkowicz haar patroon werd. Ze specialiseerde zich in het strafrecht. Ze merkte dat bij bepaalde criminelen haar naam ook in het voordeel werkte, omdat zij bekend waren en vertrouwen hadden in de familie. Ze bleef, ondanks haar beroep, tevens de vertrouwenspersoon van Willem Holleeder, die haar belde of langskwam als hij doordraaide of in de problemen kwam. Hij bedreigde en mishandelde haar echter ook regelmatig.

In maart 2015 maakte het Openbaar Ministerie bekend dat Astrid Holleeder, samen met haar zus Sonja en de ex-vriendin van Willem, een belastende verklaring had afgelegd tegen haar broer in het Passageproces. Zij beschuldigden hem onder andere van de moorden op zijn compagnon Sam Klepper in 2000, zijn zwager Cor van Hout en botenhandelaar Robert ter Haak in 2003, vastgoedhandelaar Willem Endstra in 2004, crimineel John Mieremet en hasjhandlaar Kees Houtman in 2005 en café-eigenaar Thomas van der Bijl in 2006. Holleeder had haar vertrouwenspositie ten opzichte van haar broer misbruikt en diverse vertrouwelijke gesprekken met hem, waarin hij bekentenissen deed over de beschuldigingen, opgenomen.

In november 2015 legde zij een verklaring tegen haar broer af in de rechtbank. Enkele maanden later bracht het Openbaar Ministerie naar buiten dat haar broer plannen had beraamd om Astrid, haar zus Sonja en zijn ex-vriendin, alsmede misdaadjournalist Peter R. de Vries te laten liquideren.

In november 2016 publiceerde Lebowski Publishers het boek Judas van Astrid Holleeder, waaraan zij enkele jaren in stilte gewerkt had. In dit boek beschrijft zij haar familieomstandigheden, haar relatie met haar broer Willem en haar overwegingen om tegen hem te getuigen. Het boek werd om veiligheidsredenen in het buitenland gedrukt en zonder titel of auteur aan boekwinkels aangeboden. In de interviews naar aanleiding van het verschijnen van het boek, gaf Holleeder aan ondergedoken te zijn en te vrezen voor haar leven. Ze zag het boek zelf vooral als een testament voor haar dochter. De titel van het boek is een verwijzing naar het verraad dat zowel Willem Holleeder pleegde met de liquidaties van degenen die golden als zijn beste vrienden, alsook naar het verraad dat Astrid Holleeder pleegde ten aanzien van haar broer door tegen hem te getuigen. De 80.000 exemplaren van de eerste druk van het boek, werden op de eerste dag van de verkoop uitverkocht.

Bron: Wikipedia