Ukridge : humoristische roman

P.G. Wodehouse

Door : Lars van Eesteren | 12.03.2011
Dit boek van Wodehouse (1881-1975) verscheen oorspronkelijk in 1924. Het is een verzameling van tien korte verhalen, waarin Stanley Featherstonehaugh Ukridge de hoofdrol speelt. Ukridge is een opportunistische fantast die er altijd op uit is zijn karige geldmiddelen flink in omvang te doen toenemen. Hij probeert altijd en overal ergens een slaatje uit te slaan als dat mogelijk is. Door zijn persoonlijke charme lukt hem dat vaak ook nog. Toch blijft hij uiteindelijk altijd platzak. Hoewel Ukridge nooit zo populair is geworden als andere romanfiguren van Wodehouse (waaronder Jeeves, Bertie Wooster en Lord Emsworth), keerde hij regelmatig in het werk van Wodehouse terug. Zijn eerste optreden was in de roman “Love among the Chickens”(in het Nederlands vertaald als “Amor in het kippenhok”) uit 1906 en zijn laatste in een kort verhaal in de verhalenbundel “Plum Pie” (in het Nederlands vertaald als “Plumpudding”) uit 1966. De verhalen in deze bundel zijn gemakkelijk leesbaar en erg geestig. Psychologische diepgang moet je in deze verhalen echter niet zoeken. In het eerste verhaal, “Het hondencollege van Ukridge” (“Ukridge’s Dog College”), logeert Ukridge bij zijn rijke tante Julia Ukridge. Daar krijgt hij het idee om een trainingsschool voor honden te gaan beginnen. Hij pikt de zes Pekinezen van zijn tante en vertrekt naar Kent om de honden daar te trainen voor een optreden in het theater. In het tweede verhaal, “Het ongevallensyndicaat van Ukridge” (“Ukridge’s Accident Syndicate”), wonen Ukridge en zijn goede vriend James (“Corky”) Corcoran de trouwerij van de succesvolle filmster Teddy Weeks bij. Ukridge denkt daarbij terug aan de tijd, dat ze alle drie arm waren en als oplossing daarvoor een verzekeringssyndicaat oprichtten. In het derde verhaal, “Het debuut van Bakkeleiende Billson” (“The Debut of Battling Billson”), probeert Ukridge geld te slaan uit het organiseren van bokswedstrijden. Hij heeft een vriend die heel sterk is, Billson genaamd. Billson is matroos van beroep en toevallig net weer terug in Engeland. Ukridge weet hem zo ver te krijgen, dat hij wel wil gaan boksen. In het vierde verhaal, “Eerste hulp voor Dora” (“First Aid for Dora”), biedt Ukridge Dora Mason, de secretaresse van zijn tante Julia Ukridge, de helpende hand. Dora is namelijk, nadat ze een keer met Ukridge uitgegaan is, door Julia ontslagen. Ukridge probeert Dora daarom uit alle macht weer aan een baan te helpen. In het vijfde verhaal, “De terugkeer van Bakkeleiende Billson” (“The Return of Battling Billson”), weet Ukridge Billson weer over te halen om te gaan boksen. De wedstrijd verloopt echter geheel anders dan hij voorzien had. In het zesde verhaal, “Ukridge sleept haar erdoor” (“Ukridge sees her through”), ontmoet Corky Dora Mason weer. Dora heeft zich als partner ingekocht in een firma die typistes verhuurt. Ze moet de daarvoor benodigde honderd pond echter nog wel van Ukridge ontvangen, omdat hij haar deze beloofd heeft. Corky vraagt zich af hoe Ukridge die belofte - gelet op zijn constante geldgebrek - ooit zal kunnen inlossen. Uiteindelijk ontdekt Ukridge toch een manier om zijn belofte in te lossen. In het zevende verhaal, “Voor hem geen huwelijksklokken” (“No Wedding Bells for Him”), raakt Ukridge verloofd met Mabel Price. Het ziet er naar uit, dat de huwelijksklokken voor Ukridge dan toch eindelijk zullen gaan luiden. Een splinternieuwe Daimler, een liefdesrivaal en een vasthoudende schuldeiser zorgen er echter voor, dat het huwelijk uiteindelijk toch nog afgeblazen wordt. In het achtste verhaal, “De lange arm van Looney Coote” (“The Long Arm of Looney Coote”), ontmoet Corky tijdens de paardenrennen Looney Coote, een oude schoolvriend van hem en Ukridge. Ukridge staat intussen zijn oude vriend Boko Lawlor bij die kandidaat is voor het parlement in Redbridge. Dat verloopt uiteraard niet zonder problemen. Zo wordt Ukridge wegens diefstal van de nieuwe auto van Coote gearresteerd en dat heeft weer een negatief effect op de verkiezingscampagne van Lawlor. Tot overmaat van ramp wint Coote ook nog een groot geldbedrag op de paardenrennen, wat het faillissement van een met Ukridge bevriende bookmaker tot gevolg heeft. In het negende verhaal, “De aftocht van Bakkeleiende Billson” (The Exit of Battling Billson”), is Corky in Wales. Hij loopt daar tot zijn verbazing Ukridge tegen het lijf die samen met een dubieuze partner bezig is een bokswedstrijd te organiseren tussen Bakkeleiende Billson en Lloyd Thomas, de locale kampioen. De helft van de opbrengst zal uiteraard voor Ukridge zijn. Billson blijkt inmiddels echter onder de invloed gekomen te zijn van een prediker van non-geweld, Evan Jones. Hij wil dus niet meer boksen. Ukridge besluit dan zelf zijn plaats maar in te nemen, met alle gevolgen van dien. In het tiende verhaal, “Ukridge neemt een lastige bocht” (“Ukridge rounds a Nasty Corner”), krijgt Corky tot zijn verbazing van Ukridge thuis een fles medicijn en een papegaai afgeleverd. Ukridge blijkt in dienst getreden te zijn van Lady Elizabeth Lakenheath. Ukridge legt Corky later uit, dat hij verliefd is geworden op Millie, het nichtje van Lady Lakenheath, en dat ze samen Leonard, de lievelingspapegaai van Lady Lakenheath, ontvoerd hebben om zo van laatstgenoemde toestemming voor hun huwelijk te kunnen krijgen. Ukridge is verder betrokken bij de verkoop van “Peppo”, het al genoemde medicijn dat Corky ontvangen heeft. De combinatie van Peppo en Leonard leidt uiteraard tot de nodige verwikkelingen.