Polka mazurka

9789066756038

Door : Lars van Eesteren | 16.03.2009
In dit boek van Havank (1904-1964) raakt de Schaduw betrokken in een moordzaak met een cocaïne-achtergrond. In een auto wordt het lijk van een Russisch meisje ontdekt. Deze Natacha Wassiljev was danseres/zangeres in een Parijse nachtclub, genaamd "De Zeven Dwergen". De club blijkt tevens het centrum te zijn van een narcoticabende die uit zeven leden bestaat en aangevoerd wordt door een geheimzinnige leider, de "Voerman". Natacha wist wie deze laatste was en wilde de politie inlichten, hetgeen haar fataal werd. Een kamergenootje van Natacha, Yvonne, wil wel met de Schaduw praten, maar wordt eveneens vermoord. De Schaduw besluit nu voor de laatste keer tegen de zeven dwergen ten strijde te trekken. Dit voert hem o.a. naar een villa met laboratorium, alwaar de cocaïne in sigaretten verborgen wordt. De Schaduw wordt echter gevangen genomen, maar weet te ontsnappen. Hij is echter nog niet ontsnapt of hij wordt al weer ontvoerd en naar de villa van een van de leiders gebracht, alwaar hij ter dood veroordeeld wordt. Op het laatste nippertje weet de Schaduw echter wederom te ontsnappen, waarna hij naar het hol van de dwergen zelf gaat. Hij veroorzaakt daar grote paniek, maar weet de dwergen een voor een onschadelijk te maken, waarbij hij overigens de nodige assistentie krijgt van de hem vertrouwde helpers. In de zinderende finale ontmoet hij eindelijk de grote leider van de bende, de "Voerman". Deze lokt hem in de val, maar ook hier weet de Schaduw zichzelf op het allerlaatste nippertje te redden en hij doodt uiteindelijk de "Voerman". De identiteit van laatstgenoemde is overigens een grote verrassing voor de Schaduw. Dit is een zeer spannend boek met permanente actie. Helaas wordt het boek hier en daar ontsierd door ellenlange niet veel ter zake doende uitweidingen. Zo wordt de lezer o.a. vergast op een "oer-fundamenteel postulaat der Gangsterlandse Meetkunde" en een gezongen "marche funèbre" door een van de dwergen. Maar als je hier even doorheen bijt, houd je een heel spannend boek over. Zoals altijd speelt Havank ook in dit boek weer onvervaard met de taal. Ik houd daar wel van. Zo antwoordt de Schaduw wanneer hij een journalist ontmoet die hem meldt, dat hij een Rus is, dat hij dat ook is, maar dan zonder hoofdletter... Ook verwijst Havank meer dan eens naar de klassieke literatuur. Bij de ontmoeting met een Griekse tandarts refereert hij aan een bekend citaat van de priester Laocaön uit de Aeneïs van Vergilius. Zoals gezegd kan ik dat soort humor wel waarderen. Het boek verscheen voor het eerst in 1939 en bereikte de hoogste oplage. Gelet op de spanning, het goede verhaal en de merkwaardige, ja hoogst merkwaardige figuren die er een rol in spelen, is dat wel te begrijpen. Aanbevolen!