Caviaar en cocaïne

9789022907320

Door : Lars van Eesteren | 22.01.2009
In dit boek van Havank (1904 - 1964) raken de Schaduw en zijn Gezellen (Bruno Silvère en Harro Vance) betrokken bij een moord. Een mooi meisje valt te pletter uit een flatgebouw waar ook Silvère en zijn echtgenote Manon wonen. De moord - want dat blijkt het achteraf te zijn - blijkt een drugsachtergrond te hebben. De jacht op de moordenaar zorgt voor het nodige avontuur en komische situaties. Het hoogtepunt wordt gevormd door de belegering door de politie van een verlaten kasteel waar de drugsbende zich teruggetrokken heeft. Geheime gangen en wapengekletter van zeer verschillende aard zorgen voor een daverend slotakkoord. Dit is, vind ik, niet het beste boek van Havank. De verhaallijn en de plot zijn vrij dun. Ook de meespelende figuren komen niet echt goed uit de verf. Het boek moet het dan ook vooral hebben van zijn humor en dan in het bijzonder op het gebied van de taal. Zo heet het landhuis van de Schaduw "Cent Soucies", een glimlach naar het slot "Sanssoucis" van Frederik de Grote in Potsdam. Ook de liedjes die de Schaduw zingt tijdens de bestorming van het verlaten kasteel vormen een meesterlijke persiflage op bekende kinderliedjes zoals "Jantje zag eens pruimen hangen". En zo staat het boek vol van dit soort geestigheden. Aan het einde van het boek heeft Havank overigens nog wel een aardige verrassing in petto. Pas dan wordt duidelijk wie nu het echte brein achter de drugsbende is. Hier proef ik weer iets van de originaliteit van de schrijver die je in zo veel van zijn eerdere boeken tegenkomt. Overigens wordt in dit boek ook veel verwezen naar eerdere avonturen, hetgeen op zich niet sterk is. Het lijkt er dan immers op of een auteur zelf eigenlijk niets meer te vertellen heeft. Ondanks mijn kritische opmerkingen is het boek zeker lezenswaard. Ik geef het een 7.