De Schaduw is terug

9789022902998

Door : Lars van Eesteren | 02.04.2009
In Londen vinden enkele juwelendiefstallen plaats. De politie vermoedt, dat de juwelen via Frankrijk het land uit gesmokkeld worden en roept de hulp in van de Franse politie. Deze stuurt hoofdinspecteur Charles Carlier, alias de Schaduw, naar Londen om daar de politie bij te staan. De Schaduw ontmoet in Londen de gebroeders Paddekens die al eerder in Frankrijk in de gevangenis zaten wegens diefstal en oplichterij. De Schaduw verdenkt een van de broers, Ozobol Paddekens, van betrokkenheid bij de juwelendiefstallen, maar heeft geen bewijs. De beide Paddekens worden vervolgens vermoord en Ozobol blijkt commissaris te zijn geweest bij de zeepfabriek van Zefirt Zaligman. De Schaduw ontdekt, dat de juwelen in stukken zeep het land uit gesmokkeld worden. Wie heeft echter de moord op de beide Paddekens op zijn of haar geweten en wie is de grote baas/bazin in de zeepfabriek/misdaadorganisatie? Langzaam maar zeker komt de Schaduw achter de waarheid. Er blijken allerlei familiebetrekkingen te zijn tussen de diverse in dit boek optredende (overigens hoogst merkwaardige) personen. Via een moordpoging op de Schaduw en ontvoering van 2 vrienden komt de Schaduw uiteindelijk weer in de zeepfabriek terecht, alwaar de spannende finale zich afspeelt. Toch is het drama daarmee nog niet helemaal ten einde. De grote baas wordt namelijk vermoord door een onbekende die weet te ontsnappen. De Schaduw sluit het net echter en vangt tenslotte deze laatste grote vis. Een prachtig en verrassend einde! Dit is weer een prima en typisch Schaduwiaans boek: een goed verhaal met een ingenieuze plot, veel (taal)humor en zeer merkwaardige personen (met nog vreemdere namen). Ook de voor Havank typische breedsprakigheid is weer aanwezig. Af en toe is dat laatste wel irritant - het haalt vaak de vaart uit een verhaal -, maar het hoort nu eenmaal bij deze schrijver. De titel van het boek verwijst naar het feit, dat Havank (1904 - 1964) in de Tweede Wereldoorlog naar Engeland uitweek en daar als journalist voor Vrij Nederland werkte. In Londen schreef hij dit boek, dat geheel in Engeland speelt. Het boek kon pas na afloop van de oorlog voor het eerst in Nederland gepubliceerd worden (1946).