Het probleem van de twee hulzen

9789022900888

Door : Lars van Eesteren | 10.05.2009
Dit boek draait om de louche financier Léon Rosenheim die zich zowel in Nederland als in Frankrijk bezig houdt met allerlei dubieuze financiële praktijken en daardoor de aandacht van de Nederlandse en de Franse politie op zich vestigt. De Amsterdamse hoofdinspecteur Hans Uyttenbogaert krijgt de opdracht de gangen van Rosenheim na te gaan en hij volgt hem naar Frankrijk, waar zijn Franse collega's hoofdinspecteur Bruno Silvère en inspecteur Charles Carlier (alias de Schaduw) zich bij hem voegen. Rosenheim wordt in zijn villa vermoord aangetroffen en de vraag is natuurlijk wie dat gedaan heeft en waarom. Silvère, Carlier en Uyttenbogaert gaan op onderzoek uit en ontdekken, dat de vrouw van Rosenheim, Lotty, vlak voor de moord ruzie met haar man had en dat zij een schot op hem gelost heeft. Lotty blijkt namelijk een minnaar te hebben en van Rosenheim te willen scheiden. Rosenheim blijkt echter met een veel zwaarder pistool vermoord te zijn dan het exemplaar van Lotty. Het probleem is, dat de huls van de kogel die Rosenheim doodde verdwenen is. De huls van Lotty's kogel wordt wel gevonden. Er zijn nog meer verdachten. Zo had Rosenheim een viertal compagnons die ook een duistere rol in het geheel blijken te spelen. Verder had Rosenheim nog een fabrieksdirecteur, André Ferrand, in de tang; deze Ferrand blijkt overigens de minnaar van Lotty te zijn. Verdachten en motieven genoeg dus. Het kost de genoemde politiemannen een hoop speurwerk voordat ze begrijpen hoe de vork in de steel zit. Een verrassende reconstructie door Silvère aan het einde van het boek geeft aan hoe het drama zich in werkelijkheid voltrokken heeft. Ik vind dit boek van Havank (1904-1964) prima geschreven. Het verhaal is sober - gelukkig zijn er niet al te veel uitweidingen - en goed geschreven, in korte hoofdstukken. Het boek laat zich gemakkelijk lezen en heeft, zoals gebruikelijk bij Havank, de nodige humor. Het boek verscheen voor het eerst in 1937 en is hier en daar zeker wat gedateerd, maar dat neemt niet weg, dat deze detective nog steeds prima leesbaar is, alhoewel de plot wel enigszins gezocht is, vind ik. De Schaduw speelt overigens in dit boek een bescheiden rol; het is Silvère die de hoofdrol speelt.