De Saint en de zieke professor

Leslie Charteris

Door : Lars van Eesteren | 07.03.2009
Dit boek bevat 3 verhalen met in de hoofdrol Simon Templar, alias de Saint. In het eerste verhaal, "Van soja tot textiel", schiet de Saint een oude vriend, professor Eustache Lawrence, te hulp, die gekweld wordt door hevige hoofdpijnen. Er blijkt iemand te proberen de professor met geluidsgolven te vermoorden. Uiteraard steekt de Saint daar een stokje voor. In het tweede verhaal, "Op de rand van het graf", zit de Saint achter gestolen waardepapieren aan die de crimineel Grizzly Dixon, voordat hij in de gevangenis belandde, ergens verstopt heeft. En passant blijkt, dat Grizzly ook nog zijn voormalige kompaan vermoord heeft. De Saint wordt bij zijn speurtocht dwars gezeten door inspecteur Fernack van de New Yorkse recherche, maar uiteindelijk komt alles natuurlijk op z'n pootjes terecht. In het derde verhaal, "De gebroken pop", draait het allemaal om de diefstal van een prachtige smaragd, "het groene oog", die in een pop verstopt blijkt te zitten. Als de Saint deze toevallig in handen krijgt, is zijn leven niet veilig meer. Maar natuurlijk zorgt hij ervoor, dat de schurken gestraft worden en dat de smaragd terugkeert op de plaats waar hij thuishoort. Deze 3 verhalen - overigens kunstig aan elkaar gesmeed tot een goed lopend geheel - zijn niet door Leslie Charteris (1907-1993) geschreven. Het boek is een zogenaamde Franse pastiche, d.w.z. geschreven door een Franse auteur (Madeleine Michel-Tyl) in de stijl van Charteris, die dit trouwens goedkeurde. Het zijn vlotte en goed geschreven verhalen, maar met weinig diepgang. Pretentieloos amusement dus. Daarom slechts een 7 voor dit boek.