Uit Poirots praktijk

Agatha Christie

9789024516674

Door : Lars van Eesteren | 18.12.2014
In het eerste verhaal (“Het avontuur met de Avondster”) raakt Poirot betrokken bij de diefstal van een kostbare diamant, de zogenaamde Avondster. Er is ook nog een pendant hiervan die, heel toepasselijk natuurlijk, de Morgenster genoemd wordt. Beide diamanten worden gestolen en Poirot mag de diefstal oplossen. In het tweede verhaal (“Het drama op kasteel Marsdon”) moet Poirot in opdracht van een verzekeringsmaatschappij de dood van de heer Maltravers onderzoeken. Maltravers is de eigenaar van een oud kasteel en had vlak voor zijn dood een hoge levensverzekering afgesloten ten behoeve van zijn jonge echtgenote. De verzekeringsmaatschappij wil graag weten of de dood van Maltravers wel in de haak is. Poirot ontdekt al snel dat dat niet het geval is en wat er precies gebeurd is. In het derde verhaal (“De geschiedenis van de goedkope flat”) hoort Poirot van zijn goede vriend kapitein Hastings hoe een vriendin van hem, Ella Robinson, op een mysterieuze wijze zeer goedkoop een flat kon huren in een duur flatgebouw in Londen. Poirot vertrouwt het niet en gaat - terecht naar later blijkt - op onderzoek uit. In het vierde verhaal (“Het geheim van het Jachthuis”) worden Poirot en Hastings geconfronteerd met de moord op de rijke Harrington Pace, een oom van Roger en Zoe Havering. De moord zit vreemd in elkaar, maar Poirot achterhaalt uiteindelijk wie de moordenaar is. In het vijfde verhaal (“Een miljoen dollar aan obligaties”) wordt Poirot ingehuurd door Esmée Farquhart, de verloofde van Philip Ridgeway. Ridgeway had zich in opdracht van zijn bank ingescheept naar New York met een pakket obligaties ter waarde van een miljoen dollar. Aan boord worden deze obligaties op mysterieuze wijze gestolen. Poirot achterhaalt de ware toedracht in deze zaak. In het zesde verhaal (“Het mysterie van het Egyptische koningsgraf”) worden Poirot en kapitein Hastings door de weduwe van Sir John Willard ingehuurd om haar zoon Guy te beschermen tegen de vloek van de farao Men-her-Ra. Het graf van deze farao werd namelijk recent in Egypte door Sir John en zijn financier Bleibner ontdekt. Kort na elkaar stierven beide ontdekkers echter. Guy is nu ook naar Egypte vertrokken om het werk van zijn vader voort te zetten. Zal de vloek hem ook treffen? Poirot en Hastings vertrekken naar Egypte en vinden daar de oplossing van het raadsel. In het zevende verhaal (“De juwelendiefstal in het Grand Metropolitan”) raken Poirot en Hastings betrokken bij een juweldiefstal in het hotel Grand Metropolitan in Brighton. Een kostbaar parelsnoer van een van de gasten, mevrouw Opalsen, wordt gestolen uit haar kamer. Poirot wordt erbij geroepen en het duurt dan niet lang of hij ontmaskert de dader. In het achtste verhaal (“De eerste minister ontvoerd”) moet Poirot de ontvoering van de Engelse premier David MacAdam oplossen. Het verhaal speelt in de Eerste Wereldoorlog en de Engelse premier moet dringend naar een conferentie in het kasteel van Versailles. Op weg daarheen wordt hij echter in Frankrijk ontvoerd. De Engelse regering verdenkt de Duitsers van de ontvoering en schakelt Poirot in die carte blanche krijgt. Uiteraard lost Poirot deze sensationele zaak vlot op. In het negende verhaal (“Meneer Davenheims verdwijning”) worden Poirot en Hastings geconfronteerd met de mysterieuze verdwijning van de bankier Davenheim. Hij ging vanuit zijn landhuis “De Ceders” in Chingside in het dorp een brief posten en kwam niet meer terug. Zijn brandkast in de studeerkamer was opengebroken en een grote hoeveelheid diamanten en waardepapieren waren daaruit verdwenen. Poirot lost het mysterie zonder problemen op door goed gebruik te maken van zijn “grijze cellen”. In het tiende verhaal (“Het avontuur met de Italiaanse graaf”) wordt de arts Hawker - die toevallig bij Poirot op bezoek is - op een avond door zijn huishoudster gewaarschuwd dat hij naar graaf Foscatini moet gaan. Deze belde haar in paniek op met de mededeling dat hij vermoord werd. Hawker, Poirot en Hastings haasten zich naar de flat van Foscatini en vinden hem daar vermoord aan tafel zitten. Poirot mag het probleem oplossen en dat doet hij op vakkundige wijze. In het elfde verhaal (“Het verborgen testament”) krijgt Poirot van Violet Marsh het verzoek haar te helpen het cryptische testament van haar pas overleden oom Andries Marsh te doorgronden. Dit testament lijkt aan te geven dat er nog een ander testament moet zijn. Poirot en Hastings gaan op zoek en vinden tenslotte dit nieuwe testament, waardoor Violet alsnog haar erfenis in ontvangst kan nemen. Dit boek van Christie (1890 – 1976) verscheen voor het eerst in 1924. Er zijn elf korte detectiveverhalen in opgenomen, waarin de hoofdrol vertolkt wordt door de Belgische detective Hercule Poirot. In de Amerikaanse uitgave van 1925 werden nog drie verhalen toegevoegd, zodat het totaal aantal verhalen daarmee op veertien kwam. Het onderhavige boek is echter gebaseerd op de oorspronkelijke Engelse uitgave uit 1924 met daarin elf verhalen. Deze elf verhalen waren overigens allemaal al in 1923 in diverse afleveringen van het weekblad “The Sketch” gepubliceerd. Alle verhalen worden in de ik-vorm verteld door Poirots grote vriend en assistent kapitein Arthur Hastings. Deze relatie lijkt uiteraard op die tussen Sherlock Holmes en Dr. Watson van de schrijver Sir Arthur Conan Doyle. Het is wel duidelijk dat Christie zich hier heeft laten inspireren door Conan Doyle. Ik vind sommige verhalen vrij voorspelbaar, maar er zitten zeker ook leuke verrassingen tussen. De beste verhalen vind ik het zesde, zevende en achtste verhaal. Die zijn spannend, goed opgebouwd en hebben een verrassende plot.